מאמרים דיור מוגן

מה חשוב לבדוק בבחירת דיור מוגן

תמונת נוף

רוצים לבחור עבור ההורים שלכם מסגרת של דיור מוגן ומתלבטים באיזו מסגרת לבחור? החלטתם שהגיע הגיל לעבור למסגרת כזו אבל אתם מבולבלים מהשפע ואינכם יודעים במה לבחור? אם כן, הנה רשימה של מספר נקודות שכדאי לכם לבדוק לפני שאתם בוחרים במסגרת עצמה.

  1. הסביבה החברתית – יש בישראל נכון להיום לא מעט מסגרות של דיור מוגן, מה שהופך את הבחירה ביניהן ללא פשוטה, בין אם עבור הילדים ובין אם עבור הקשישים עצמם. אחת הנקודות שיש לבחון לפני שבוחרים במסגרת היא הסביבה החברתית שבה. ישנן מסגרות של דיור מוגן המיועדות בעיקר לבני המעמד הגבוה, מסגרות אקסקלוסיביות מאד, וישנן כאלו המיועדות דווקא לקשישים משכבות נמוכות מאד. יש מסגרות לבני המעמד הבינוני, יש כאלו המיועדות לציבור הדתי או דווקא לחילוני. חשוב לוודא שהמסגרת החברתית של המקום אכן תואמת לקשיש שצפוי לעבור להתגורר בה ושאופייה נכון עבורו.
  2. המיקום – ישנן מסגרות שנמצאות במקומות רחוקים ומבודדים וישנן כאלו שקרובות לערים הגדולות ואפילו נמצאות ממש במרכזן. לקשישים פעילים ובריאים כדאי לחפש מסגרת שנגישה לכל מיני מקומות, מסגרת שתאפשר להם לנצל את זמנם הפנוי וליהנות מכל מה שמציעה הסביבה כולה. עבור קשישים המעוניינים דווקא בשקט ובפרטיות מלאה, מסגרת מרוחקת יותר יכולה להיות התשובה.
  3. המתקנים הרפואיים שבמקום – בין אם מדובר בקשיש בריא ובין אם בכזה הסובל ממחלות שונות, זוהי אחת הנקודות החשובות שיש לבחון מראש. יש לבדוק אילו שירותים רפואיים, אם בכלל, מוצעים במסגרת הדיור המוגן, ועד כמה זמינים השירותים האלה לאותו קשיש. האם יש במקום רופא 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, האם יש מחלקה סיעודית שאליה יכול הקשיש לעבור אם חלה הידרדרות במצבו וכן הלאה.
  4. העלויות ופתרונות המימון – טווח המחירים הוא רחב מאד. העלות בעבור השהות במקום נקבעת בהתאם לשיקולים פנימיים הקשורים לאותה מסגרת ולעיתים גם מוצעים פתרונות מימון כדי לבוא לקראתם של הקשישים. חשוב לבחון את ההיבט הכלכלי מראש ולבדוק מה מקבל הקשיש בתמורה לעלות עצמה.
  5. עצמאי או סיעודי – ישנן מסגרות המיועדות בעיקר לקשישים עצמאיים וישנן כאלו שמתאימות לקשישים סיעודיים הזקוקים לעזרה. יש מסגרות המתאימות לשתי האפשרויות, מה שיכול להיות פתרון נהדר עבור קשישים המעוניינים במענה כולל בעת הצורך. פתרון זה יאפשר להם להמשיך ולהתגורר באותו המקום גם אם יסבלו מבעיה רפואית קשה ויתעורר הצורך בסיוע רפואי קבוע עבורם. כדאי לבחון כל אחת מהאפשרויות ולוודא שבוחרים את זו שמתאימה באופן המושלם לקשיש.