מאמרים דיור מוגן

מה ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות?

בריכה

מעבר לאפשרות להמשיך ולהתגורר בדירת המגורים הקיימת, ישנן 2 אפשרויות מגורים נוספות לאחר גיל הפרישה. הראשונה היא בית אבות אשר תמיד היווה את האופציה המסורתית והקלאסית שהתאימה לקבוצות רבות של קשישים באוכלוסייה. והשנייה שהחלה לצוץ רק בשנים האחרונות היא דיור מוגן במתחם מגורים יוקרתי ואקסקלוסיבי. בשורות הבאות נציג את ההבדלים בין שתי האפשרויות כך שתוכלו לבחור באופן מושכל כיצד יראו חייכם מעתה והלאה.

מסגרות הדיור המוגן

דיור מוגן הוא שם כינוי למתחמי מגורים אקסקלוסיביים בהם נהנים הדיירים משירותי רפואה ופנאי ברמה הגבוהה ביותר. הרעיון פשוט- תמורת פיקדון ועלות חודשית מקבל כל דייר במתחם דירת מגורים מאובזרת היטב, שירותי רפואה צמודים שכוללים רופא נוכח במקום, אמבולנס בכוננות, דיאטנית, פיזיותרפיה, שירותי אחות, לחצני מצוקה בחדרים ועוד, וזאת לצד ארוחות עשירות המוגשות מדי יום, הרצאות, חוגים, ספא, בריכה ופעילויות נוספות. למעשה, דיור מוגן הוא האפשרות לחיות ברמה גבוהה כאילו כל יום היה נופש בבית מלון. הדיירים אינם צריכים לנקות את חדריהם, לא לכבס וגם לא להכין אוכל, לצאת לקניות או לרכוש תרופות, הכל ניתן כשירות במתחם כאשר ישנם מתחמים מפוארים יותר או פחות, כתלות ביוקרה של המקום והעלות. מאחר והדירות נמצאות באחריות הדיור המוגן, כל שירותי התחזוקה מתבצעים כחלק מהעלות החודשית וזהו הזמן לנוח ולהפסיק להתעסק בכל טרדות החיים עד אותו הרגע. בעבר דיור מוגן היה פתרון שנועד אך ורק לקשישים עצמאיים לחלוטין שאינם זקוקים לעזרה סיעודית כלל וכלל, אך כיום המצב מעט שונה שכן ע”פ החוק מותר לדיירים במתחמים אלו להשתכן עם עובד זר שמטפל בהם וכמו כן, רבים הם המתחמים שמציעים אגפים נפרדים להתאוששות ממקרים רפואיים כאלו ואחרים, אגפים לתשושי נפש ועוד שכוללים שירותי סיעוד.

בתי אבות

בתי האבות השונים הותאמו באופן המסורתי בדרך כלל עבור קבוצת הקשישים שסובלים מבעיות רפואיות כאלו ואחרות וזקוקים להשגחה רפואית צמודה. ואכן, רוב בתי האבות נועדו לאורך שנים רק עבור קשישים סיעודיים ותשושי נפש ומאחר והטיפול הנדרש בדיירים דורש קפדנות רבה יותר, כך גם בהתאם תנאי המגורים שאינם כוללים דירות פרטיות לדיירים כמו בכל מסגרת דיור מוגן סטנדרטית אלא בדר”כ חדרים משותפים, שכן לא כדאי ששום דייר ימצא לבדו בחדר. לאורך השנים התפתחו גם בתי אבות שעברו התמחויות שונות בהתאם למצב הרפואי של הדיירים המשתכנים בהם. קשת האפשרויות רחבה וכוללת בתי אבות עבור קשישים עצמאיים, תשושי נפש, סיעודיים, סיעודיים מורכבים ועוד.

אז מה עדיף? ובכן אין ספק כי דיור מוגן מספק לדייריו את איכות החיים הגבוהה יותר אך הדבר תלוי באפשרויות המימון ולעיתים גם במצבו הרפואי של הדייר. בית אבות איכותי אומנם יספק שירות רפואי הדוק והשגחה מקצועית מצויינת, אך עם הרבה פחות פעילויות, שפע ויוקרה כפי שניתן למצוא בדיור המוגן יוקרתי.