מאמרים דיור מוגן

דיור מוגן – הדברים שחשוב לבדוק

מבט חוץ

פתרון הדיור הטוב ביותר עם הגיענו לגיל הזהב הוא ללא ספק הדיור המוגן. מסגרת זו מאפשרת לדייר להתחיל ולחיות את החיים הטובים ולא לעסוק יותר בפעילויות המעייפות של מירוץ החיים כגון קניות, נקיונות וריצות אחר טיפולים רפואיים. כל שנותר הוא להתרווח וליהנות עם כל הדיירים ממגוון שירותי המתחם שנועדו אך ורק עבורכם. ועדיין, לא כל מסגרת של דיור מוגן יכולה להתאים באופן גורף לכל אחד מאיתנו באופן אינדיבידואלי, ועל כן חשוב לבדוק מספר דברים לפני שבוחרים את המסגרת המתאימה ביותר. להלן המרכזיים שבהם.

מי יגור איתנו?

מתחם דיור מוגן הינו מתחם סגור, מוגן ומאובטח שבו גרה קהילה. כל אחד מחברי הקהילה משתכן בחדר משלו כאשר כל השירותים ניתנים במקום, לרבות שירותי ניקיון, הסעדה, רפואה, תחזוקה והעשרה בדמות חוגים, פעילויות והרצאות שונות. יחד עם זאת, גם כאשר כל מה שתואר לעיל מסופק עבורכם ברמה הגבוהה ביותר, חשוב מאוד לברר מי בדיוק הולך לגור יחד עימכם במתחם וזאת על מנת להבין האם אכן תוכלו להרגיש שם את תחושת החמימות והביטחון שאתם מחפשים. כך למשל קיים הבדל בין פתרונות דיור מוגן שנועדו מראש לאוכלוסייה החילונית לבין האוכלוסייה הדתית או שומרת המצוות. כנ”ל לגבי מתחמים שמשכנים בתוכם בעיקר קשישים מברית המועצות לשעבר או מכל מוצא אחר (עולים חדשים-ישנים) לעומת צברים שנולדו בארץ וכו’. כמו כן תמיד חשוב לשאול האם במתחם יש יותר נשים או יותר גברים, מהו ממוצע הגילאים וכו’ על מנת שתוכלו לדעת האם סיכויי ההשתלבות שלכם גבוהים.

אגפים מיוחדים

בעיקרו נועד הדיור המוגן לשכן בתוכו את אוכלוסיית הקשישים העצמאיים בלבד. אלא, שלאורך הזמן ולאור הצרכים השונים שעלו, הבינו בעלי המתחמים כי לא ניתן לצפות מאנשי קהילה זו להתפנות בפתאומיות בשל מקרים רפואיים כאלו ואחרים לאחר שכבר התרגלו לביתם החדש. המקרים המדוברים הם תאונות, מכות וחבלות, נפילות או מצבים רפואיים שונים (אירועים מוחיים, ניתוחים וכו’) שיכולים לפקוד כל אדם מבוגר ולהפוך אותו לסיעודי (לצמיתות או באופן זמני). לצורך העניין ישנן מסגרות דיור מוגן שכוללות אגפים שונים שנועדו לשכן את הדיירים במקרים שכאלו ולאפשר עבורם השגחה סיעודית, עד שיחלימו ויחזרו לדירותיהם. ישנן אף מסגרות אחרות שמראש מתאימות את עצמן גם לקשישים סיעודיים בדרגות שונות, עם השגחה צמודה יותר ומותאמת אישית שבהחלט כדאי לברר לגביה.

מה כולל המחיר?

ישנם מסלולים שונים שנועדו למממן את השהות של הדיירים בפתרונות הדיור המוגן, אך עדיין בכל המקרים מדובר בהוצאה כספית שאינה מבוטלת ועל כן עליכם לברר מבעוד מועד מה כולל התשלום. יש לדרוש שהתשלום יכלול את כל שירותי הבסיס (רפואה, תחזוקה, מזון, ניקיונות) וכמו כן חנייה צמודה לבעלי רכבים (וכניסה חופשית לאורחים), הירשמות לחוגים ולשירותים מיוחדים (ספא ובריכת השחייה למשל) וכו’. בנוסף בררו מראש האם אותה מסגרת דיור מוגן שמעניינת אתכם מתחייבת להסיע את הדיירים לבדיקות רפואיות והאם נוכח אמבולנס על חשבון המקום 24/7 לכל מקרה חירום שלא יבוא.